STATUT STOWARZYSZENIA
SENIORÓW ” ZŁOTA JESIEŃ „
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Tworzy się stowarzyszenie pod nazwą: Seniorów „Złota Jesień”, zwane dalej stowarzyszeniem.
- Stowarzyszenie działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2001r. nr 79, poz. 855 ze zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2014 r., poz. 1118 ze zm.) oraz o niniejszy Statut.
- Terenem działania stowarzyszenia jest gmina i miasto Pionki, pow.radomski i woj.mazowieckie oraz obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami kraju w ramach statutowych uprawnień.
- Siedzibą stowarzyszenia jest miasto Pionki
- Stowarzyszenie zostaje utworzone na czas nieokreślony.
§ 2
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa poprzez organy ustanowione w niniejszym statucie.
- Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swoich spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, zlecać ich wykonanie innym osobom na podstawie umów cywilnych, w pracach stowarzyszenia mogą brać udział wolontariusze.
§ 3
- Stowarzyszenie posługuje się pieczęcią podłużną o treści:
Stowarzyszenie Seniorów „ZŁOTA JESIEŃ” w Pionkach.
- Stowarzyszenie może posługiwać się znakiem graficznym – logo, na zasadach określonych w przepisach szczególnych.
- Stowarzyszenie ma prawo wydawania zaświadczeń i legitymacji członkowskich według wzoru określonego przez Zarząd stowarzyszenia.
§ 4
- Stowarzyszenie może tworzyć jednostki organizacyjne służące realizacji celów stowarzyszenia, w szczególności takich jak: oddziały, kluby środowiskowe i inne.
- Dla realizacji swoich celów stowarzyszenie może współdziałać z osobami fizycznymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz współtworzyć i przystępować do innych struktur organizacyjnych.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji pośrednio lub bezpośrednio realizujących cele statutowe stowarzyszenia. O przystąpieniu stowarzyszenia do tych organizacji oraz wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków.
- Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2 podejmuje Zarząd stowarzyszenia.
Rozdział II
CELE I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 5
- Celami stowarzyszenia są:
a) edukacja w różnych dziedzinach nauki, a w szczególności w zakresie medycyny i profilaktyki zdrowia, nauk humanistycznych, kultury i sztuki, nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, nauk technicznych, a także nauk o ziemi i wszechświecie,
b) propagowanie i popieranie różnorodnych form aktywności intelektualnej, psychicznej i fizycznej osób adekwatnie do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań,
c) upowszechnianie kultury i podejmowanie działań mających na celu ułatwienie dostępu do dóbr kultury osób starszych,
d) upowszechnianie wiedzy na temat nowoczesnych technologii informatycznych oraz podnoszenie kompetencji w tym zakresie,
e) aktywizacja społeczna osób starszych,
f) przeciwdziałanie wykluczeniu osób niepełnosprawnych, niezaradnych i o niskich dochodach ze środowiska społecznego,
g) ochrona i promocja zdrowia, w tym szerzenie wiedzy o zdrowiu, propagowanie zdrowego stylu życia oraz aktywnego wypoczynku,
h) upowszechnianie kultury fizycznej i aktywnego stylu życia,
i) promowanie idei wolontariatu,
j) propagowanie, kultywowanie, upowszechnianie i organizowanie turystyki i krajoznawstwa,
k) kształtowanie postaw proekologicznych, działania na rzecz ekologii i ochrony środowiska naturalnego,
l) podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
ł) upowszechnianie wiedzy o mieście Pionki i powiecie radomskim, w szczególności po przez prezentowanie dorobku kulturalno – społecznego oraz walorów turystycznych,
m) działania na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
n) działania na rzecz integracji wewnątrzpokoleniowej i międzypokoleniowej z wykorzystaniem potencjału intelektualnego seniorów,
o) działania charytatywne.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:
a) organizowanie wykładów, seminariów, lektoratów języków obcych, odczytów, konferencji, spotkań, prelekcji, konkursów, koncertów, wystaw i innych zajęć,
b) prowadzenie szkoleń z e-usług dostępnych w sferze publicznej i prywatnej oraz w zakresie mobilnych technologii i otwartych zasobów wiedzy,
c) organizowanie i koordynowanie spotkań z przedstawicielami świata nauki, kultury, sztuki, polityki, gospodarki oraz z osobami zasłużonymi dla powiatu radomskiego,
d) organizowanie i prowadzenie różnych form zajęć z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji,
e) organizowanie spotkań z pracownikami służby zdrowia i opieki społecznej w ramach profilaktyki zdrowotnej,
f) współpracę z organami samorządowymi dla realizacji celów stowarzyszenia,
g) udzielanie różnego rodzaju wsparcia osobom starszym będącym w potrzebie, tworzenie grup samopomocowych, organizowanie wolontariatu,
h) prowadzenie praktycznych zajęć z zakresu kultury fizycznej i rekreacji, wyjazdów edukacyjnych, wyjazdów turystycznych po kraju i za granicę,
i) podejmowanie działań i wspieranie inicjatyw na rzecz ochrony środowiska,
j) współpracę ze szkołami, uczelniami wyższymi, mediami, organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji celów statutowych stowarzyszenia,
k) współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami o podobnym charakterze działania,
l) organizowanie spotkań okolicznościowych i integracyjnych,
ł) publikowanie i rozpowszechnianie materiałów informacyjnych związanych z działalnością stowarzyszenia w formie wydawnictw, nagrań a także poprzez stronę internetową,
m) występowanie z wnioskami opiniami do właściwych władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach związanych z działalnością stowarzyszenia,
3. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez prowadzenie odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Zakres prowadzonej działalności nieodpłatnej i odpłatnej zostanie określony w regulaminie.
Rozdział III
CZŁONKOWIE,
ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 6
- Członkowie stowarzyszenia dzielą się na:
a) członków zwyczajnych,
b) członków wspierających,
c) członków honorowych.
- Członkiem zwyczajnym stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, niezależnie do narodowości oraz miejsca stałego zamieszkania, która akceptuje cele statutowe stowarzyszenia.
- Kandydat na członka zwyczajnego składa na piśmie deklarację o przystąpieniu do stowarzyszenia, w której zobowiązuje się do działania na rzecz realizacji celówstatutowych i opłacania składek członkowskich.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub osoba prawna, która uznaje cele statutowe stowarzyszenia i jest zainteresowana działalnością stowarzyszenia a ponadto zadeklaruje na jego rzecz pomoc merytoryczną, finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela będącego osobą fizyczną, posiadającą pełną zdolność doczynności prawnych i nie pozbawioną praw publicznych.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje na podstawie pisemnej deklaracji Zarząd stowarzyszenia w drodze uchwały. Założyciele stowarzyszenia stają się członkami stowarzyszenia w chwili jego zarejestrowania.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój stowarzyszenia lub szczególnie zasłużona w realizacji celów, dla których zostało powołane stowarzyszenie. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu, za zgodą osoby zainteresowanej.
§ 7
- Członek zwyczajny stowarzyszenia ma prawo do:
a) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia oraz uczestniczenia w ogólnych zebraniach stowarzyszenia i zabierania głosu w sprawach związanych z działalnością stowarzyszenia,
b) zgłaszania wniosków i postulatów do władz stowarzyszenia, a także oceniania ich działalność,
c) zgłaszania projektów uchwał,
d) uzyskiwania informacji od władz stowarzyszenia w sprawach dotyczących ich działalności,
e) odwoływania się od uchwał władz stowarzyszenia w sprawach członkowskich,
f) uczestniczenia we wszystkich formach zajęć organizowanych przez stowarzyszenie,
g) zaskarżenia do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu o skreśleniu z listy członków stowarzyszenia lub o wykluczeniu ze stowarzyszenia.
- Członek zwyczajny stowarzyszenia zobowiązany jest do:
a) aktywnego uczestniczenia w działalności stowarzyszenia oraz w realizacji jego celów i zadań,
b) przestrzegania postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał władz stowarzyszenia,
c) troski o rozwój stowarzyszenia oraz działanie na jego rzecz,
d) uczestniczenia w Walnych Zebraniach Członków,
e) regularnego opłacania składek członkowskich oraz opłat za udział w zajęciach,
f) dbania o mienie i dobre imię stowarzyszenia,
g) przestrzegania zasad kulturalnego współżycia, wzajemnej życzliwości i pomocy koleżeńskiej.
§ 8
- Członek wspierający ma następujące prawa i obowiązki:
a) ma prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach statutowych władz stowarzyszenia,
b) zobowiązany jest do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń,
c) zwolniony jest z obowiązku aktywnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych,
d) zwolniony jest z opłacania składek,
e) nie posiada czynnego ani biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia.
§ 9
- Członek honorowy ma następujące prawa i obowiązki:
a) ma prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach statutowych władz stowarzyszenia,
b) zwolniony jest z obowiązku aktywnego uczestnictwa w realizacji celów statutowych,
c) zwolniony jest z obowiązku płacenia składek.
§ 10
- Ustanie członkostwa w stowarzyszeniu następuje w przypadku:
a) rezygnacji z przynależności do stowarzyszenia zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
b) śmierci członka. - Pozbawienie członkostwa następuje w przypadkach:
a) działalności sprzecznej ze statutem i uchwałami stowarzyszenia,
b) braku działań dla realizacji celów stowarzyszenia, nie uczestniczenie w przedsięwzięciach stowarzyszenia,
c) nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres przekraczający 6 miesięcy,
d) utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu. - Decyzję o pozbawieniu członkostwa podejmuje Zarząd w drodze uchwały. Odpis uchwały zawierający pouczenie o trybie odwołania doręcza się wykluczonemu członkowi.
- Od uchwały Zarządu o pozbawieniu członkostwa przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały na piśmie. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu. Jest ono rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu. Do czasu rozstrzygnięcia w przedmiocie odwołania odwołujący zostaje zawieszony w prawach członka.
- Utrata członkostwa wspierającego następuje przez:
a) wystąpienie ze stowarzyszenia,
b) zaprzestanie działalności wspierającej,
c) utratę osobowości prawnej,
d) śmierci członka będącego osobą fizyczną.
- Godność członka honorowego ustaje wskutek:
a) zgłoszonej rezygnacji na piśmie,
b) pozbawienie członkostwa przez Walne Zebranie Członków za czyny godzące w dobre imię stowarzyszenia,
c) śmierci członka.
Rozdział IV
ORGANY STOWARZYSZENIA
§ 11
- Władzami stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
- Zarząd i Komisja Rewizyjna są organami wybieralnymi i mają charakter kadencyjny.
- Kadencja władz stowarzyszenia trwa pięć lat i wygasa z chwilą przyjęcia przez Zebranie końcowych sprawozdań z ich działalności i wybrania nowych władz.
- W przypadku zmniejszenia liczby członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie trwania kadencji, władze stowarzyszenia mogą uzupełnić swój skład o nowych członków do wysokości 1/3 członków tych władz. Najbliższe Walne Zebranie Członków zatwierdza nowych członków lub wybiera innych.
- Osobom wchodzącym w skład statutowych organów stowarzyszenia przysługuje prawo do zwrotu uzasadnionych i udokumentowanych wydatków, poniesionych w związku z wykonywaniem zadań statutowych.
- Władze stowarzyszenia mogą ustanowić dla siebie regulaminy organizacji pracy.
Walne Zebranie Członków
§ 12
- Najwyższą władzą stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i raz na 5 lat jako sprawozdawczo – wyborcze nie później niż do 31 marca każdego roku. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest zgodnie z § 13.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad zwyczajnego i nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków stowarzyszenia powiadamia Zarząd za pomocą poczty elektronicznej lub telefonicznie oraz poprzez wywieszenie stosownej informacji na tablicy ogłoszeń lub w inny skuteczny sposób co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem zebrania.
- Walne Zebranie Członków jest ważne jeżeli uczestniczy w nim więcej niż 50% członków. W przypadku braku quorum Zarząd wyznacza drugi termin Walnego Zebrania Członków nie wcześniej jednak niż po upływie 1 godziny od pierwszego terminu. Walne Zebranie w drugim terminie jest ważne bez względu na ilość obecnych członków.
- W Walnym Zebraniu uczestniczą członkowie zwyczajni stowarzyszenia oraz z głosem doradczym członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
- Walnym Zebraniem Członków kieruje każdorazowo Prezydium w składzie: przewodniczący i sekretarz. Do czasu wyboru Prezydium obradami kieruje Prezes stowarzyszenia, a w przypadku Zebrania Założycieli najstarszy wiekiem uczestnik zebrania.
- Uchwały Walnego Zebrania w pierwszym i drugim terminie zapadają zwykłą większością głosów z wyjątkiem uchwał, o których mowa w § 14 ust. 3.
§ 13
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy Zarządu,
b) na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków stowarzyszenia.
- W przypadku złożenia wniosku o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania – Zarząd ma obowiązek zwołać takie zebranie w terminie do 60 dni od daty wpłynięcia wniosku. Zasady określone w 12 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 14
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków stowarzyszenia należy:
a) uchwalanie Statutu i jego zmian,
b) wybór członków władz stowarzyszenia,
c) określenie głównych kierunków i programów działania stowarzyszenia,
d) przyjmowanie rocznego planu pracy stowarzyszenia oraz uchwalanie budżetu,
e) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych bilansów i sprawozdań finansowych,
f) udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
g) odwoływanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej przed upływem ich kadencji,
h) podejmowanie uchwał w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku nieruchomego stowarzyszenia,
i) określanie wysokości kwot zaciągania zobowiązań finansowych przez Zarząd,
j) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu stowarzyszenia lub połączeniu z innym stowarzyszeniem,
k) ustalanie wysokości składek członkowskich,
l) przyznawanie honorowego członkostwa,
ł) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków stowarzyszenia,
m) zatwierdzanie wzoru graficznego logo,
n) podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz.
- Głosowania na Walnym Zebraniu Członków są jawne. Tajne głosowanie zarządza się na żądanie chociażby jednego z obecnych członków po uprzednim zatwierdzeniu tego żądania przez Walne Zebranie Członków.
- Do podjęcia uchwal w sprawach wymienionych w ust. 1 pkt.1) i 10) wymagana jest większość 2/3 głosów przy obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania – przepis § 12 ust. 4 w zakresie drugiego terminu zebrania stosuje się odpowiednio.
Zarząd
§ 15
- Zarząd kieruje działalnością stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków i z tego tytułu ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe.
- Zarząd składa się z 3 – 5 członków: prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika oraz członków Zarządu. O liczbie członków Zarządu decyduje Walne Zebranie Członków.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu po jego wyborze. Pracą Zarządu kieruje prezes, a w razie jego nieobecności zastępuje go wiceprezes. Zarząd dokonuje podziału czynności między swoich członków w sprawach nie wymagających kolektywnego działania.
- Do kompetencji Zarządu należy:
a) realizowanie uchwał Walnego Zebrania oraz określanie szczegółowych kierunków działania stowarzyszenia,
b) opracowywanie projektu rocznego planu pracy stowarzyszenia i projektu budżetu,
c) realizacja budżetu uchwalonego przez Walne Zebranie Członków,
d) kierowanie całokształtem bieżącej działalności stowarzyszenia,
e) zarządzanie majątkiem stowarzyszenia i prowadzenie gospodarki finansowej,
f) sporządzanie rocznego sprawozdania merytorycznego i finansowego z działalności stowarzyszenia,
g) podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych, których wartość nie przekracza limitu określonego uchwałą Walnego Zebrania,
h) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
i) pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych na działalność statutową,
j) pozyskiwanie członków wspierających,
k) powoływanie rady naukowo-programowej, komisji i zespołów oraz określanie ich zadań,
l) wyznaczanie koordynatorów zadań i projektów,
ł) zawieranie umów i porozumień wolontariackich i partnerskich z osobami
fizycznymi, instytucjami i firmami,
m) podejmowanie decyzji o zatrudnianiu pracowników i zawieranie stosownych umów,
n) uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
o) podejmowanie decyzji o przyjęciu członków i utracie członkostwa oraz prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
p) ustalanie wysokości opłat za prowadzone zajęcia,
r) zwoływanie i organizowanie Walnego Zebrania Członków,
s) rozpatrywanie skarg i wniosków zgłaszanych przez członków stowarzyszenia.
- Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych w tym do zaciągania zobowiązań i zawierania umów oraz udzielania pełnomocnictw w imieniu stowarzyszenia uprawnieni są: prezes i inny członek Zarządu działający łącznie albo wiceprezes i inny członek Zarządu działający łącznie.
- Członkowie Zarządu mogą być zatrudniani przy realizacji projektów stowarzyszenia na podstawie umów cywilno – prawnych.
§ 16
- Zarząd zbiera się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 2 miesiące. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu Zarządu lub na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków w tym prezesa lub wiceprezesa. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos prezesa, a w przypadku jego nieobecności głos wiceprezesa.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym:
a) członkowie Komisji Rewizyjnej,
b) członkowie wspierający oraz ich przedstawiciele,
c) zaproszeni goście.
- Do realizacji swych zadań Zarząd może zatrudniać pracowników, którzy tworzą biuro stowarzyszenia.
Komisja Rewizyjna
§ 17
- Komisja Rewizyjna jest 3-osobowym organem kontroli wewnętrznej, powołanym przez Walne Zebranie Członków spośród członków nie pełniących innych funkcji w organach stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej; jak również nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają ze swego grona przewodniczącego.
- Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest prowadzenie merytorycznej, formalnej i finansowej kontroli prawidłowości działalności stowarzyszenia, jego władz i jednostek stowarzyszenia.
§ 18
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy
a) kontrola całokształtu działalności stowarzyszenia co najmniej raz w roku,
b) badanie poprawności prowadzenia dokumentacji stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem dokumentacji księgowo-finansowej,
c) ocena rocznych sprawozdań Zarządu: merytorycznego i finansowego,
d) żądanie wyjaśnień w razie stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie kontroli,
e) przedstawienie Walnemu Zebraniu uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności stowarzyszenia,
f) kontrola terminowości i prawidłowości opłacania składek członkowskich,
g) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,
h) zwoływanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się Zarządu z jego statutowych obowiązków,
i) zwołanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie lub w trybie ustalonym w statucie.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej w każdym czasie mają nieograniczony dostęp do wszelkiej dokumentacji stowarzyszenia i jednostek stowarzyszenia.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwoływane są przez jej Przewodniczącego i odbywają się co najmniej dwa razy w roku. Z posiedzenia Komisji jest sporządzany protokół.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności niezbędnego quorum wymaganego przy podejmowaniu uchwał – tj. 2/3 liczby członków Komisji Rewizyjnej.
Rozdział V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 19
- Majątek stowarzyszenia stanowią środki pieniężne, nieruchomości, ruchomości, fundusze i prawa majątkowe.
- Źródłami majątku są:
a) składki członkowskie,
b) darowizny, zapisy i spadki,
c) wpływy ze sponsoringu i zbiórek publicznych,
d) dotacje ze środków publicznych i prawnych, subwencje, granty i udziały,
e) środki z różnego rodzaju funduszy,
f) wpływy z odpłatnej działalności statutowej,
g) dochody z majątku stowarzyszenia,
- Majątek stowarzyszenia służy wyłącznie do realizacji statutowych celów stowarzyszenia. Środki pieniężne są przechowywane na rachunku bankowym stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 20
- Zarządzanie majątkiem stowarzyszenia podlega następującym ograniczeniom:
a) Zabronione jest udzielanie pożyczek przez stowarzyszenie lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pozostają one w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej „osobami bliskimi”.
b) Zabronione jest przekazywanie majątku stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.
c) Zabronione jest wykorzystanie majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.
d) Zabroniony jest zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie, członkowie organów stowarzyszenia lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub w cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§ 21
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- W przypadku braku quorum uchwałę o zmianę statutu podejmuje Walne Zebranie w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków.